Inhaltsbereich
Beiträge in Sammelbänden (referiert)
2022
-
Busse, J.;
Geiser, P.;
Schumann, M.;
Seeber, S.;
Weber, S.;
Hackenberg, T.;
Zarnow, S.;
Hiller, F.
(2022)
Didaktische Bedeutung der Digitalisierung für die kaufmännische Berufsausbildung.
erschienen in: S. Schumann, S. Seeber & S. Abele (Hrsg.): Digitale Transformation in der Berufsbildung: Konzepte, Befunde und Herausforderungen. WBV. , Link: https://www.wbv.de/openaccess/themenbereiche/berufs-und-wirtschaftspaedagogik/shop/detail/name/_/0/1/I71381.
2019
-
Achtenhagen, F.;
Weber, S.
(2019)
Einige fachdidaktische Anregungen für einen evidenzbasierten Wirtschaftslehreunterricht.
erschienen in: D. Holtsch, M. Oepke & S. Schumann (Hrsg.), Lehren und Lernen auf der Sekundarstufe - Gymnasial- und wirtschaftspädagogische Perspektiven (S. 269 - 294). Bern: hep.
-
Weber, S.;
Achtenhagen, F.
(2019)
Measuring Innovative Thinking and Acting Skills as Workplace-Related Professional Competence.
erschienen in: V. Hammler Kenon & S. Vasant Palsole (Eds.), The Wiley Handbook of Global Workplace Learning (pp. 121-139). New York et al.: Wiley.
-
Weber, S.
(2019)
Umgang mit Diversität - Interkulturelles Lernen im Kontext kultureller Vielfalt.
erschienen in: n G. Birkigt (Hrsg.), Schulleitung und Schulentwicklung, 94. Ausgabe, 2019, B5.12 (S. 1-24). Stuttgart: Raabe Verlag.
2018
-
Sangmeister, J.;
Winther, E.;
Deutscher, V.;
Bley, S.;
Kreuzer, C.;
Weber, S.
(2018)
Designing competence assessment in VET for a digital future.
erschienen in: D. Ifenthaler (Ed.) Digital Workplace Learning. (pp. 65-92). Cham, Switzerland: Springer.
-
Achtenhagen, F.;
Weber, S.
(2018)
Domain-specific aspects of teaching-learning research
erschienen in: J. Schlicht & U. Moschner (Hrsg.), Berufliche Bildung an der Grenze zwischen Wirtschaft und Pädagogik – Reflexionen aus Theorie und Praxis (S. 219-238). Wiesbaden: Springer VSNetzwerken
-
Horn, S. A.;
Iguchi, C.
(2018)
Japanese foreign direct investment in Thailand: Promoting an 'interactive' institutional approach
erschienen in: Routledge Handbook of Japanese Foreign Policy; M. M. McCarthy (Hrsg.), Routledge: London, S. 281-305.
-
Weber, S.;
Achtenhagen, F.
(2018)
Transferfähigkeit, Flexibilität und Mobilität als Zielsetzungen der Berufsbildung – die COST Action A11
erschienen in: F. Rauner & P. Grollmann (Hrsg.), Handbuch Berufsbildungsforschung, 3.erweiterte Auflage. Bielefeld: wbv
2017
-
Weber, S.;
Achtenhagen, F.
(2017)
Competence Domains and Vocational-Professional Education in Germany
erschienen in: M. Mulder (Ed.), Competence-based Vocational and Professional Education - Bridging the World of Work and Education (pp. 337-359). Cham, Switzerland: Springer
-
Wiethe-Körprich, M.;
Weber, S.;
Bley, S.;
Kreuzer, C.
(2017)
Intrapreneurship Competence as a ‘Manifestation’ of Work Agency – A Systematic Literature Review
erschienen in: M. Goller & S. Paloniemi (Eds.), Agency at work. An agentic perspective on professional learning and development. (pp. 37-65). Cham, CH: Springer. DOI 978-3-319-60943-0_3
-
Kreuzer, C.;
Weber, S.;
Bley, S.;
Wiethe-Körprich, M.
(2017)
Measuring Intrapreneurship Competence as Manifestation of Work Agency in Different Educational Settings Zusammenfassung
erschienen in: M. Goller & S. Paloniemi (Eds.), Agency at work. An agentic perspective on professional learning and development (pp. 373-399). Cham, CH: Springer. DOI 978-3-319-60943-0_19
-
Winther, E.;
Seeber, S.;
Weber, S.;
Bley, S.;
Festner, D.;
Kreuzer, C.;
Rudeloff, M.;
Sangmeister, J.;
Wiethe-Körprich, M.
(2017)
Modellierung und Messung beruflicher Kompetenzen in der kaufmännischen Domäne
erschienen in: IQB – Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen. Datensatz
2016
-
Weber, S.;
Draxler, C.;
Bley, S.;
Wiethe-Körprich, M.;
Weiß, C.;
Gürer, C.
(2016)
Der Projektverbund CoBALIT - Intrapreneurship: Large Scale-Assessments in der kaufmännischen Berufsausbildung.
erschienen in: K. Beck, M. Landenberger & F. Oser (Hrsg.) Technologiebasierte Kompetenzmessung in der beruflichen Bildung – Resultate aus dem Forschungsprogramm ASCOT., S. 75-92, Bielefeld: Bertelsmann.
-
Weiß, C.;
Weber, S.
(2016)
Opportunity Recognition as part of intrapreneurship competence – An analysis of reports for verbal exams of German industrial clerks.
erschienen in: Wuttke, E., Seifried, J., & Schumann, S. (Eds.), Economic Competence and Financial Litera-cy of Young Adults: Status and Challenges. Research in Vocational Education, Vol. 3 (pp. 165-192). Budrich Publishers., Opladen: Budrich Publishers..
2015
-
Achtenhagen, F.;
Weber, S.
(2015)
„Ck“, „pck“, „pk“ – Oder: Was Sie schon immer über Fachdidaktik wissen wollten ….
erschienen in: A. Rausch, J. Warwas, J. Seifried & E. Wuttke (Hrsg.), Konzepte und Ergebnisse ausgewählter Forschungsfelder der beruflichen Bildung., Festschrift für Detlef Sembill (S. 89-105). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren..
-
Weber, S.;
Schönlein, M.
(2015)
Das Universitätsschulkonzept für die Lehrerbildung an beruflichen Schulen an der LMU München.
erschienen in: H. Käfler, & P. Bodensteiner (Hrsg.), „5 Jahre Universitätsschule-Bilanz und Perspektiven“., Sonderausgabe 1/2016 - Argumente und Materialien zum Zeitgeschehen S. 39-62.
Wildbad Kreuth: Bayerisches Staatsministerium für Bildung und Kultus, Wissenschaft und Kunst..
-
Helm, C.;
Bley, S.;
George, A.;
Pocrnja, M.
(2015)
Potentiale kognitiver Diagnosemodelle für den berufsbildenden Unterricht.
erschienen in: Stock, M., Schlögl, P., Schmid, K. & Moser, D. (Hrsg.): Kompetent – wofür? Life-Skills – Beruflichkeit – Persönlichkeitsbildung, S. 206-224, Innsbruck: StudienVerlag.
2014
-
Fretschner, M.
(2014)
Ajzen’s Theory of Planned Behavior in Entrepreneurship Education Research: An Introduction and Review of Impact Studies
erschienen in: S. Weber, F. Oser, F. Achtenhagen, M. Fretschner & S. Trost (Eds.), Becoming an Entrepreneur (pp. 249-278). Rotterdam, Taipei: Sense.
-
Weber, S.;
Funke, S.
(2014)
A Research- and Evidence-Based Entrepreneurship Education Program at Ludwig-Maximilians University (LMU), Munich
erschienen in: S. Weber, F. Oser, F. Achtenhagen, M. Fretschner & S. Trost (Eds.) Becoming an Entrepreneur (pp. 177-196). Rotterdam, Taipei: Sense.
-
Benninghoff, H.;
Weber, S.
(2014)
Identification of Entrepreneurial Challenges as Essential Condition for Modeling Entrepreneurial Competence
erschienen in: S. Weber, F. Oser, F. Achtenhagen, M. Fretschner & S. Trost (Eds.) Becoming an Entrepreneur (pp. 35-54). Rotterdam, Taipei: Sense.
-
Hofmuth, M.
(2014)
Identifying Knowledge, Skills and Abilities of Successful Entrepreneurs
erschienen in: S. Weber, F. Oser, F. Achtenhagen, M. Fretschner & S. Trost (Eds.) Becoming an Entrepreneur (pp. 55-76). Rotterdam, Taipei: Sense.
-
Weber, S.;
Trost, S.;
Wiethe-Körprich, M.;
Weiß, C.;
Achtenhagen, F.
(2014)
Intrapreneur: An Entrepreneur within a Company – An Approach on Modeling and Measuring Intrapreneurship Competence
erschienen in: S. Weber, F. Oser, F. Achtenhagen, M. Fretschner & S. Trost (Eds.) Becoming an Entrepreneur (pp. 279-304). Rotterdam, Taipei: Sense.
-
Weber, S.;
Wiethe-Körprich, M.;
Trost, S.;
Achtenhagen, F.
(2014)
Intrapreneurship-Behavior at Commercial Workplaces – Analyses of Project Reports
erschienen in: Conference Proceedings of the 15th International Conference on HRD Research and Practice Across Europe (UFHRD), Edinburgh, UK.
-
Weber, S.;
Oser, F.;
Achtenhagen, F.;
Fretschner, M.;
Trost, S.
(2014)
Mapping Challenges in the Field of Entrepreneurship Education
erschienen in: S. Weber, F. Oser, F. Achtenhagen, M. Fretschner & S. Trost (Eds.) Becoming an Entrepreneur (pp. 3-16). Rotterdam, Taipei: Sense.
-
Weber, S.;
Oser, F.;
Achtenhagen, F.;
Fretschner, M.;
Trost, S.
(2014)
Summing Up, Reflections and Further Questions
erschienen in: S. Weber, F. Oser, F. Achtenhagen, M. Fretschner & S. Trost (Eds.) Becoming an Entrepreneur (pp. 305-318). Rotterdam, Taipei: Sense.
2012
-
Trost, S.
(2012)
Erfolgreich Studieren - Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zur Erfassung studienbezogener Selbstregulationsprozesse.
erschienen in: U. Faßhauer, B. Fürstenau, E. Wuttke (Hrsg.), Berufs- und Wirtschaftspädagogische Analysen, aktuelle Forschungen zur beruflichen Bildung (S.141-152), Schriftenreihe der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungwissenschaft (DGfE, Budrich, Opladen).
-
Weber, S.
(2012)
Messung unterschiedlicher Facetten von interkultureller Kompetenz
erschienen in: G. Niedermair, Kompetzenzen entwickeln, messen und bewerten (S. 209-222), Linz: Johannes Kepler Universität
2011
-
Weber, S.;
Starke, S.
(2011)
„Networking“ als Ziel der Entrepreneurship Education
erschienen in: U. Faßhauer, J. Aff, B. Fürstenau & E. Wuttke (Hrsg.), Lehr-Lernforschung und Professionalisierung (S. 65-74). Opladen, Farmington Hills: Budrich
-
Weber, S.;
Trost, S.
(2011)
Sind wir mit unserer kaufmännischen Erstausbildung noch auf dem richtigen Weg ins 21. Jahrhundert?
-
Hofmuth, M.;
Weber, S.
(2011)
Zur Messung interkultureller Kompetenz
erschienen in: Eveline Wuttke, Josef Aff, Bärbel Fürstenau, Uwe Faßhauer, Lehr-Lernforschung und Professionalisierung: Perspektiven der Berufsbildungsforschung Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Opladen: Farmington Hills Budrich.
2010
-
Achtenhagen, F.;
Weber, S.
(2010)
Kompetenssit ammatillisessa koulutuk-sessa – kansainvälisen vertailun edellytyksiä ja mahdollisuuksia. [Competencies within Vocational Education and Training – Necessities and Possibilities of an International Comparison]
erschienen in: K. Collin, S. Paloniemi, H Rasku-Puttonen & P Tynjälä (Eds.), Luovuus, oppiminen ja asiantuntijuus (pp. 119-138). Helsinki: WSOYproOY. (2nd Ed. 2011)
-
Hofmuth, M.;
Weber, S.
(2010)
Zur Messung interkultureller Kompetenz - Lehr-Lernforschung und Professionalisierung: Perspektiven der Berufsbildungsforschung
erschienen in: Eveline Wuttke, Josef Aff, Bärbel Fürstenau, Uwe Faßhauer, Lehr-Lernforschung und Professionalisierung: Perspektiven der Berufsbildungsforschung
Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Opladen: Farmington Hills Budrich..
2009
-
Schwaiger, M.;
Starke, S.
(2009)
Auf dem Weg zu wissenschaftlicher Leistung
erschienen in: M. Schwaiger & A. Meyer (Hrsg.), Theorien und Methoden der Betriebswirtschaft, S. 1-14, München: Vahlen.
-
Weber, S.;
Heinrichs, K.;
Trost, S.;
Mayer, V.;
Starke, S.
(2009)
Fit2 – Fit for Business, Fit for Life: A Problem-Based Learning Module
erschienen in: F. K. Oser, U. Renold, E. G. John, E. Winther & S. Weber
(Eds.), VET Boost: Towards a theory of professional competencies, pp. 293-313, Rotterdam, Taipei: Sense.
-
Weber, S.
(2009)
Initiating intercultural learning – using a „Design Experiment“
erschienen in: F. Achtenhagen
& F. K. Oser & U. Renold (Eds.), Teachers’ Professional Development: Aims, Modules, Evaluation, pp. 109-130, Rotterdam, Taipei: Sense.
-
Weber, S.
(2009)
Interkulturelles Lernen im Kontext von Migration
erschienen in: H. Buchen, L. Horster, & H.-G. Rolff (Hrsg.), Schulleitung und Schulentwicklung, 42. Ergänzung (Kap. 6.3), S. 1-17, Stuttgart: Raabe.
-
Oser, F. K.;
Renold, U.;
John, E. G.;
Winther, E.;
Weber, S.
(2009)
Introduction
erschienen in: F. K. Oser, U. Renold, E. G. John, E. Winther & S. Weber (Eds.). VET Boost: Towards a theory of professional competencies, pp. XI-XIV, Rotterdam, Taipei: Sense.
-
Mayer, V.
(2009)
Motivationstheorien
erschienen in: M. Schwaiger & A. Meyer (Hrsg.), Theorien und Methoden der Betriebswirtschaft, München: Vahlen.
2005
-
Weber, S.
(2005)
Effektivität und Effizienz der beruflichen Bildung - Zur Notwendigkeit der Ausweitung und Vertiefung empirisch gesicherten Wissens
erschienen in: J. van Buer & O. Zlatkin-Troitschanskaia (Hrsg.), Adaptivität und Stabilität der Berufsausbildung, S. 45-58, Frankfurt/M.: Lang.
-
Weber, S.
(2005)
Kompetenz und Identität als Konzepte beruflichen Lernens über die Lebensspanne
erschienen in: P. Gonon, F. Klauser, R. Nickolaus & R. Huisinga (Hrsg.), Kompetenz, Kognition und neue Konzepte der beruflichen Bildung, S. 9-23, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
2004
-
Weber, S.
(2004)
Evaluating Structural Knowledge with Concept Mapping
erschienen in: P. A. Kommers (Eds.), Cognitive Support for Learning. Imaging the Unknown, pp. 123-140, Amsterdam: IOS Press.
-
Weber, S.
(2004)
Teaching an intercultural competence - a simulation
erschienen in: R. Mulder & P. F. E. Sloane (Eds.), New Approaches to Vocational Education in Europe, pp. 105-116, Oxford: Symposium Books.
-
Achtenhagen, F.;
Weber, S.
(2004)
Zur zunehmenden Nutzung komplexer Lehr-Lern-Arrangements - Konsequenzen für die fachdidaktische Theorie und Lehrerbildung Educational Settings Zusammenfassung
erschienen in: R. Dubs, D. Euler & H. Seitz (Hrsg.), Aktuelle Aspekte in Schule und wissenschaftlichem Unterricht. Festschrift Christoph Metzger zum 60. Geburtstag. , S. 128-141. St. Gallen: Institut für Wirtschaftspädagogik der Universität St. Gallen.
2003
-
Weber, S.
(2003)
A framework for developing an "intercultural competence"
erschienen in: G. Alred, M. Byram & M. Fleming (Eds.), Intercultural experience and/as education, pp. 196-212, Clevedon: Multilingual Matters.
-
Achtenhagen, F.;
Weber, S.
(2003)
"Authentizität" in der Gestaltung beruflichr Lernumgebung
erschienen in: A. Bredow, R. Dobischat & J. Rottmann (Hrsg.), Berufs- und Wirtschaftspädagogik von A-Z. Grundlagen, Kernfragen und Perspektiven, Festschrift für Günter Kutscha, S. 185-199, Baltmannsweiler: Schneider
-
Weber, S.
(2003)
Boundary crossing in the context of intercultural learning
erschienen in: T. Tuomi-Gröhn & Y. Engeström (Eds.), Between school and work: new perspectives on transfer and boundary-crossing, pp. 157-177, Amsterdam et al.: Pergamon.
-
Weber, S.
(2003)
Internetdidaktische Perspektiven
erschienen in: F. Achtenhagen (Hrsg.), Neue Wirtschaftspädagogische Forschungs- und Entwicklungsarbeiten, S. 286-297, Berichte des Seminars für Wirtschaftspädagogik der Georg-August-Universität Göttingen, Band 28, Göttingen.
-
Weber, S.;
Achtenhagen, F.;
Bendorf, M.;
Getsch, U.
(2003)
Überlegungen zur Gestaltung einer wirksamen Kooperation von Institutionen und Lernorten der beruflichen Bildung
erschienen in: F. Achtenhagen (Hrsg.), Neue Wirtschaftspädagogische Forschungs- und Entwicklungsarbeiten, S. 298-331, Berichte des Seminars für Wirtschaftspädagogik der Georg-August-Universität Göttingen, Band 28, Göttingen.
2002
-
Weber, S.;
Bolten, J.
(2002)
Interkulturelles Handeln in globalen Netzwerken
erschienen in: S. Weber & J. Bolten (Hrsg.), Interkulturelles Handeln in globalen Netzwerken., S. 1-6, Bielefeld: Bertelsmann.
-
Weber, S.;
Bolten, J.
(2002)
Interkulturelles Lernen und interkulturelle Handlungskompetenz: Eine Zusammenfassung
erschienen in: S. Weber & J. Bolten (Hrsg.), Interkulturelles Handeln in globalen Netzwerken, S. 75-79, Bielefeld: Bertelsmann.
-
Weber, S.
(2002)
Learning and transfer in the field of vocational education and training
erschienen in: F. Achtenhagen & P.-O. Thang (Eds.), Transferability, Flexibility and Mobility as Targets of Vocational Education and Training, pp. 104-136. Göteborg, Göttingen: Faculty of Education, Göteborg University. Institute of Economic and Business Education and Mangement Training.
-
Weber, S.
(2002)
Zur Initiierung "interkulturellen Lernens" in der kaufmännischen Aus- und Weiterbildung - Ein Praxisbeispiel
erschienen in: S. Weber & J. Bolten (Hrsg.), Interkulturelles Handeln in globalen Netzwerken, S. 55-74, Bielefeld: Bertelsmann.
1999
-
Achtenhagen, F.;
Fürstenau, B.;
Getsch, U.;
John, E. G.;
Noß, M.;
Preiß, P.;
Siemon, J.;
Weber, S.
(1999)
Mastery Learning mit Hilfe eines multimedial repräsentierten Modellunternehmens in der Ausbildung von Industriekaufleuten
erschienen in: P. F. E. Sloane, R. Bader & G. A. Straka (Hrsg.), Lehren und Lernen in der beruflichen Aus- und Weiterbildung, S. 111-124, Opladen: Leske + Budrich.
-
John, E.;
Preiß, P.;
Weber, S.
(1999)
Perspektiven einer zukunftsgerichteten Handelslehrerausbildung - Zur Entwicklung der Lehre am Seminar für Wirtschaftspädagogik der Georg-August-Universität
erschienen in: T. Tramm, D. Sembill, F. Klauser & E. G. John (Hrsg.), Professionalisierung kaufmännischer Berufsbildung. Beiträge zur Öffnung der Wirtschaftspädagogik für die Anforderungen des 21. Jahrhunderts. Festschrift zum 60. Geburtstag von Frank Achtenhagen, S. 420-439, Frankfurt/M.: Lang.
1996
-
Weber, S.
(1996)
Beschreibung und Evaluation ökonomischen Zusammenhangswissens
erschienen in: K.-P. Treumann, G. Neubauer, R. Möller & J. Abel (Hrsg.), Methoden und Anwendungen empirischer pädagogischer Forschung, S. 89-103, Münster: Waxmann.
-
Weber, S.
(1996)
Ökonomisches Zusammenhangswissen von Lehrern
erschienen in: W. Seyd & R. Witt (Hrsg.), Situation, Handlung, Persönlichkeit: Kategorien wirtschaftspädagogischen Denkens, Festschrift für Lothar Reetz, Band 6.2, S. 150-162, Hamburg: Feldhaus.
-
Weber, S.
(1996)
Überlegung zur interkulturellen Dimension in der Wirtschaftspädagogik
erschienen in: J. van Buer, D. Squarra & S. Seeber (Hrsg.), Entwicklung der Wirtschaftspädagik in den osteuropäischen Ländern IV - Lehrerbildung im wirtschaftsberuflichen Bereich, Band 9.4 Sommerakademie, S. 61-85, Berlin: Institut für Wirtschafts- und Erwachsenenpädagogik, Philosophische Fakultät IV der Humboldt-Universität zu Berlin.
1995
-
Weber, S.
(1995)
The Networking Approach as a Tool for Measuring and Evaluating Economic Contextual Knowledge
erschienen in: J. van Buer & S. Matthäus (Eds.), Vocational training and education in international perspective II - didactic problems and solutions, Band 6.2 (pp. 73-89). Berlin: Institut für Wirtschafts- und Erwachsenenpädagogik, Philosophische Fakultät IV der Humboldt-Universität zu Berlin.
-
Weber, S.
(1995)
Vorwissen in der betriebswirtschaftlichen Ausbildung
erschienen in: J. van Buer, D. Squarra & S. Badel (Hrsg.), Kaufmännische Bildung in der Spannung von öffentlicher und privater Trägerschaft II, Band 3.2., S. 143-165, Berlin: Institut für Wirtschafts- und Erwachsenenpädagogik, Philosophische Fakultät IV der Humboldt-Universität zu Berlin.